Däckens betydelse för bilen

Vinterdäck, sommardäck, lufttryck och mönsterdjup. Vad betyder det här? Det kommer följande artikel att handla om. När du hittat din drömbil är det viktigt att du hittar tillhörande perfekta däck. Sedan bör du också ha i åtanke att de olika årstiderna gärna kräver olika däck. Det säger både lag och underlag. Här kommer några viktiga däckbeteckningar!

Vinterdäck och sommardäck

Enligt svensk lagstiftning måste samtliga bilar byta till vinterdäck den 1 december. Detta kan variera beroende på underlaget, men oftast har vi halka och frost under denna period. Om du däremot hellre har dubbdäck kan du byta redan den 1 oktober.

Den 31 mars kan du byta tillbaka till sommardäck från vinterdäck. Och den 14 april kan du slänga iväg dubbdäcken. En annan viktig sak att ha i åtanke när du väljer vinterdäck är att dubbdäck inte får köras på alla gator – speciellt i innerstaden. Detta beror på att dubbdäcken luckrar upp asfalten.

När du byter från vinterdäck till sommardäck (och vice versa) är det också viktigt att du hittar rotationsriktningen. Denna kommer ofta i form av en pil på däcket, som visar vilken riktning mönstret ska gå i för önskad effekt. Om du exempelvis placerar dina vinterdäck bak och fram, så kommer det kännas som du fortfarande slirar runt med sommardäcken på!

Om du inte har råd att investera i dessa obligatoriska biltillbehör kan du köra på att ta ett lån, vilket kommer hjälpa dig att undvika trubbel med både lag och underlag.

Lufttryck

Olika bilar behöver olika däck, med olika lufttryck. Du bör, helst varje morgon, se till att lufttrycket är bra i däcken genom att öppna ventilen och fylla på med önskad mängd. Du kan även få ditt lufttryck mätt för under hundralappen på olika bilfirmor.

Om du har för lite luft i dina däck riskerar du att förkorta deras livslängd. Om du exempelvis kör omkring med mindre än 80% rekommenderat lufttryck så kan du förvänta dig att du förkortar däckens livstid med 20%.

Mönsterdjup

Mönsterdjupet i dina däck är väsentligt för den effekt du vill uppnå. När det gäller underlag är det också A och O. På vintern så måste däcken ha ett mönsterdjup på 33 mm eller mer. Om dina däck är slitna och har ett mönsterdjup som är under detta är det olagligt att använda dem. När det gäller tyngre fordon måste mönsterdjupet ligga på 5 mm. På sommaren räcker det att ha ett mönsterdjup på 1,6 mm.

Hastighetsindex och belastningsindex

Då olika bilar väger olika mycket och fyller olika funktioner är det viktigt att de valda däcken har rätt hastighetsindex och belastningsindex. Dessa brukar oftast stå på däcken, men är du osäker rådfråga någon som kan.