Det fanns en tid då Volvo ansågs som en biltillverkare av tråkiga bilar. Säkra och bekväma, visst, men likväl tråkiga. Detta var främst på 1970- och 80-talen när storsäljarna 140 och 240 rullade på de svenska vägarna. År 1992 släpptes Volvos 850-modell på marknaden. De hade förvisso fortfarande en “lyxig” design, men mycket hade hänt på andra områden. 850 hade en nyutvecklad, 5-cylindrig motor med 20 ventiler och 170 hästkrafter som gav bilen bra fart. Två år senare släpptes 850 Turbo, där samma motor med hjälp av turboladdning gav 225 hästkrafter. I och med deltagande i tävlingarna STCC med 850, började Volvo nu få en annan image än tidigare.
År 1995 kom en racingversion av Volvo 850 som kom att heta T5-R. Den hade några fler hästkrafter än vanliga turboversionen, närmare bestämt 240, men det som gjorde bilen mer iögonfallande var färgen: pippigul! I sann Volvotradition fanns modellen förstås också som kombi. Bilen var mycket välutrustad med det mesta i utrustningsväg, inklusive svart läderklädsel. Året därpå lanserades en något uppdaterad version, som kort och gott kallades “R”. Nu var lacken inte längre gul, utan här användes en klarröd kulör. Effekten i Volvo 850 R var nu 250 hästkrafter. Läderklädseln byttes ut mot sportstolar med läder och alcantara.
Till 1998 års modell kom en uppdaterad version av 850, som kallades S70. Denna modell var mjukare i linjerna, både på insidan och utsidan. Självklart kom det en S70 R; en saffransfärgad variant med likadan motor som i 850 R. Ytterligare några år senare kom en laserblå R-variant, nu enbart i kombination med kombi och automatlåda men med hela 265 hästkrafter.
Volvos nya sedan, S60, lanserade som 2001 års modell och en R-version av denna lite sportigare bilmodell kom år 2004. S60 R hade en riktigt kraftfull variant av den 5-cylindriga motorn; effekten var på 300 hästkrafter. Bilen fanns med sexväxlad manuell låda, alternativt automatlåda. Inte nog med detta, modellen var också fyrhjulsdriven och hade ett riktigt avancerat förarprogram som kallades Four-C. Föraren kunde välja mellan fyra olika utföranden på bilens fjädring, från sport till en lite mer bekväm variant. Volvo S60 R fick, precis som de tidigare R-bilarna, en alldeles egen kulör; denna gång en mintgrön variant som av vissa motortidningar benämndes “halstablettsgrön”. Modellen kom också som kombi, i form av V70 R.