Volvo 440 och 480

 

Volvos 400-serie har varit lite av ett svart får i märkets sortiment. Det var en modell byggd i Holland från 1987 till 1996 och avlöste i mångt och mycket den gamla 300-serien. Den första varianten som kom ut på marknaden var Volvo 480, som var en två-dörrars sportkupé med uppfällbara strålkastare. Bilen innebar en ny nisch för Volvo, som tidigare enbart satsat på trygga familjebilar (med undantag för P1800). 480:s motor, med 1.7-liters cylindervolym, var dock långt ifrån sportig; med katalysator gav den endast 95 hästkrafter och med turboladdning 120 hästar. Det var i vilket fall som helst en bekväm bil att köra, med rejält tilltagna och bekväma sportstolar. Både AC och taklucka fanns i tillbehörslistan.

Den vanliga sedanen Volvo 440 kom som årsmodell 1989 och baserades på 480, både motormässigt och teknikmässigt. Ett år senare kom modellen 460, som egentligen var en 440 med ett något större bagageutrymme. Roligaste varianten var förstås turboversionen, som gav ganska hyggliga fartresurser trots den relativt klena effekten på 120 hästkrafter: 0-100 km/h gick på ca 9 sekunder, vilket var ett par sekunder snabbare än den vanliga sugmotorn.