Hyundai Coupé – hårfrisörskeracer?

 

Den koreanska biltillverkaren Hyundai gjorde ganska länge samma sak som Toyota gjorde i början av “karriären”: kopiera andra bilar. Inget fel i det, egentligen, så länge man kopierar de saker som fungerar. Under tillverkarens tidigare år fanns inte så många olika modeller att välja bland, men man försökte få fram en flotta som skulle attrahera de flesta köpare. En av de modeller som Hyundai tillverkade och som gjorde sin entré på marknaden 1997 var sportkupén som kort och gott fick namnet Coupé. Modellen hette Tiburon (vilket betyder “haj” på spanska) på andra marknader. Till linjerna var den här bilen tydligt influerad av de japanska sportkupéerna Toyota Celica och Mitsubishi Eclipse. Faktum är att designen lyckades riktigt bra. Modellen var förstås populär i rött, men fanns att få i en rad olika kulörer, inklusive den spännande varianten Deep Purple, som bytte skepnad beroende på ljus.

En känd svensk tidning kallade Hyundai Coupé för “hårfrisörskeracer” vid en provkörning, vilket motiverades med att den såg mer spännande ut än vad den faktiskt var. Visst, motormässigt var den långt ifrån imponerande och matchade inte det sportiga utseendet. Bilen var utrustad med en 2-litersmotor på 139 hästkrafter, som för övrigt letade sig ned under huven på familjebilen Elantra ett par år senare. Prestandamässigt uppgavs 0-100 km/h på 8,5 sekunder, där det i själva verket tog närmare 10. Motorn hade inget vidare bottendrag, utan gjorde bäst ifrån sig på lite högre varv.

Trots detta var Hyundai Coupé, för att vara en sportkupé, helt ok prissatt. Bilen kostade runt 180 000 kr 1998, vilket var runt 100 000 lägre än för dåvarande Toyota Celica. Utrustningsmässigt ingick AC och farthållare, samt några rejäla högtalare som satt monterade i dörrarna.