Klassikern Mazda 323F

 

I slutet av 1980-talet blev det väldigt populärt bland biltillverkarna att tillhandahålla en sportkupé i sortimentet. Toyota hade sin Celica, Nissan sin 200 SX och Mitsubishi hade modellen Eclipse. Dock fanns det en lucka i marknaden: en sportig bil med fyra dörrar. Detta tog Mazda fasta på med modellen 323 F. Här fanns de sportiga attributen från konkurrenterna i form av uppfällbara strålkastare, sportsäten och treekrad ratt.

Motormässigt fanns en motor på 1.8 liter med antingen 106 eller 131 hästkrafter. Den starkare motorn hade dubbla överliggande kamaxlar och var en riktigt pigg rackare. Enligt fabrik skulle den klara 0-100 km/h på endast 8.1 sekunder, men tester gjorda av svenska biltidningar visade att det var lite skarvat; 9.7 sekunder till 100 mättes ex. upp av tidningen Teknikens Värld. Motorn var dock riktigt rivig i karaktären, vilket gjorde bilen rolig att köra.

Sportstolarna såg bekväma ut, men i verkligheten fick man dessvärre ganska dåligt stöd för kroppen. Exempelvis var lårstödet något kort och till skillnad från samma sportstol i ”vanliga” Mazda 323 (som hade samma motor) gick det inte att vippa upp stolen i framkant. Trots det var Mazda 323 F en riktigt populär bil på sin tid.